Elektronische identiteitskaart (eID) aanvragen - voor Belgen

Met een Belgische identiteitskaart toon je aan dat je bent ingeschreven in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland je nationaliteit en identiteit bewijzen.

In de eID zit een microchip gebouwd waarmee je:

  • Je identiteit online kan bevestigen
  • Documenten elektronisch kan ondertekenen.
Vanaf 23 november 2020 worden ook je vingerafdrukken opgeslagen.
 
Je adres is niet zichtbaar aangebracht op je eID. Als je verhuist, moet je geen nieuwe eID aanvragen maar laat je het adres op de chip aanpassen. Dit is verplicht.

Voor wie?

Voor iedere Belgische inwoner die de leeftijd van 12 jaar bereikt.

Word je 12 jaar en heb je al een Kids-ID? Dan ontvang je automatisch een eID wanneer je Kids-ID vervalt. (ten laatste wanneer je 14 jaar en 9 maanden bent)

Voorwaarden

  • Je eID is 10 jaar geldig
  • Vanaf 15 jaar ben je verplicht jouw eID altijd bij je te dragen.

Wat moet ik doen?

  • Stap 1: Je ontvangt een oproepingskaart om een (nieuwe) eID aan te vragen

  • Stap 2: MAAK EEN AFSPRAAK om je eID aan te vragen.

    • via de knop 'Maak online een afspraak' op deze pagina.
    • telefonisch, via het Klantencontactcenter.
    • aan de balie van het Klantencontactcenter in 't Poorthuis.

  • Stap 3: Ongeveer 2 weken na de aanvraag, krijg je per post bericht dat je eID klaar ligt.

  • Stap 4: MAAK EEN AFSPRAAK  met de naam "Identiteitskaart afhalen (eID)"

    Je moet de nieuwe identiteitskaart persoonlijk afhalen (omwille van de vingerafdrukken). Neem de brief met de PIN- en PUK-codes mee als je je eID afhaalt. Je PIN-code kan je bij de afhaling nog wijzigen als je dat wil (minimum 4, maximum 12 cijfers).

Kostprijs

19,10 euro

Prijs voor spoedprocedure: 116,40 euro

Uitzonderingen

Als je door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar 't Poorthuis kan gaan, kan je een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Dit vraag je telefonisch aan.

Wat moet ik meebrengen?

Bij de aanvraag van je eID breng je volgende zaken mee:

  • Je oproepingskaart
  • Een recente kleurenpasfoto die aan de voorwaarden, vermeld op de oproepingskaart, voldoet
  • Je huidige identiteitskaart of het bewijs van verlies/diefstal

Bij het afhalen van je eID:

  • Je oude identiteitskaart of het bewijs van verlies/diefstal
  • De PIN- en PUKCODE (die krijg je met de post thuis toegestuurd)

Meer info

IDENTITEITSKAART GESTOLEN OF VERLOREN?

  • Is je identiteitskaart verloren of gestolen? Dan vraag je een nieuwe identiteitskaart aan bij Stad Peer en ontvang je tijdelijk een verliesattest.

  • Dit is niet van toepassing voor niet-Belgen, zij gaan in beide gevallen naar de Politie.

Bij aangifte van verlies of diefstal wordt de eID onmiddellijk geannuleerd en worden de elektronische functies ingetrokken. Dit is om misbruik te voorkomen.

Wordt de verloren of gestolen kaart teruggevonden dan kan/mag je deze niet meer gebruiken. Deze kaart lever je in bij Stad Peer.

Heb je deze dringend nodig? Dan vraag je een nieuwe identiteitskaart aan via spoedprocedure.

GEBRUIK VAN CERTIFICATEN

Als je gebruik maakt van de certificaten op de identiteitskaart (vb. aanmelden bij overheidsdiensten, digitale handtekeningen plaatsen), ga je akkoord met de algemene voorwaarden voor deze dienstverlening. Je kan hieronder de algemene voorwaarden raadplegen. Als je je op een later moment bedenkt, kan je steeds vragen om je certificaten opnieuw in te trekken.