Basisbereikbaarheid

Wat is basisbereikbaarheid?

Met de nieuwe mobiliteitsvisie zet Vlaanderen in op efficiënter openbaar vervoer, afgestemd op ons fiets- en wegennetwerk.

Trein, bus en tram blijven vaste waarden. We bedienen drukke verbindingen beter met snellere en frequentere Lijnbussen en -trams. Op andere plaatsen vervangt flexvervoer de Lijnverbinding: afhankelijk van je regio boek je op voorhand een Hoppinbus, -taxi, -fiets of -wagen.

Zo combineren we in de toekomst vaker verschillende vervoermiddelen om onze route af te leggen. Overstappen doe je op een Hoppinpunt, een knooppunt van verschillende vervoermiddelen. Je ziet ze hier en daar al in het straatbeeld en herkent ze aan de paarsgroene Hoppinzuil. Je route plannen, flexvervoer boeken (en later ook betalen) kan via de app, de website of het callcenter van de Hoppincentrale.

We stemmen het openbaar vervoer dus beter af op de vraag. Met vaste en frequentere Lijnbussen en -trams op drukke verbindingen en flexvervoer op aanvraag op plaatsen waar minder reizigers aankomen en vertrekken.

Wat is combimobiliteit?

Combimobiliteit, het combineren van verschillende vervoermiddelen, is de toekomst en de kern van de nieuwe mobiliteitsvisie. In de toekomst zullen we, vaker dan vandaag, meerdere vervoermiddelen combineren op ons traject. Combimobiliteit vertrekt vanuit het STOP-principe: we kiezen eerst voor Stappen, dan voor Trappen, vervolgens voor Openbaar vervoer en pas daarna voor de Personenwagen.

Overstappen van het ene op het andere vervoermiddel gebeurt aan een Hoppinpunt, een mobiliteitsknooppunt dat alle opties samenbrengt. De Hoppinbus (een (mini)bus dat je vooraf reserveert) zet je bijvoorbeeld af aan het dichtstbijzijnde Hoppinpunt. Daar stap je over op de Lijnbus. Of je neemt op het Hoppinpunt een Hoppinfiets (een deelfiets) voor de laatste kilometers van de halte naar je werk.

Dé voorwaarde voor combimobiliteit is dat die verschillende vervoermiddelen goed op elkaar afgestemd zijn. Welke vervoermiddelen combineer je best op jouw route? Dat regel je straks in één-twee-drie via de app, de website of het callcenter van de Hoppincentrale.

Alle info op www.hoppin.be