Met een Belgische identiteitskaart toon je aan dat je bent ingeschreven in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland je nationaliteit en identiteit bewijzen.
In de eID zit een microchip gebouwd waarmee je:
- Je identiteit online kan bevestigen
- Documenten elektronisch kan ondertekenen.
Voor wie?
Voor iedere Belgische inwoner die de leeftijd van 12 jaar bereikt.
Word je 12 jaar en heb je al een Kids-ID? Dan ontvang je automatisch een eID wanneer je Kids-ID vervalt. (ten laatste wanneer je 14 jaar en 9 maanden bent)
Voorwaarden
- Je eID is 10 jaar geldig
- Vanaf 15 jaar ben je verplicht jouw eID altijd bij je te dragen.
Wat moet ik doen?
Volgende zaken breng je mee naar je afspraak :
- Je oproepingskaart (indien je deze ontvangen hebt)
- Een recente kleurenpasfoto die aan de voorwaarden, vermeld op de oproepingskaart, voldoet
- Je huidige identiteitskaart of het bewijs van verlies/diefstal
Kostprijs
19,70 euro
Prijs voor spoedprocedure: 120,20 euro
Afhandeling
Ongeveer 2 weken na de aanvraag, ontvang je per post je pin- en pukcode.
Haal je nieuwe identiteitskaart af aan de Burgerbalie in t Poorthuis. Je moet er geen afspraak voor maken.
De Burgerbalie is open:
Voormiddag | Namiddag | |
Maandag | 9 tot 12 uur | 13.30 tot 16.30 uur |
Dinsdag | 9 tot 12 uur | 13.30 tot 18 uur |
Woensdag | 9 tot 12 uur | gesloten |
Donderdag | 9 tot 12 uur | 13.30 tot 16.30 uur |
Vrijdag | 9 tot 12 uur | 13.30 tot 16.30 uur |
Je meldt je tijdens deze uren aan bij het Klantencontactcenter in t Poorthuis waar je een ticket krijgt waarna je plaatsneemt in de wachtruimte. Een medewerker van de Burgerbalie roept je dan op.
Bij het afhalen van je eID breng je volgende mee :
- Je oude identiteitskaart of het bewijs van verlies/diefstal
- De PIN- en PUKCODE (die krijg je met de post thuis toegestuurd)
Je moet de nieuwe identiteitskaart persoonlijk afhalen (omwille van de vingerafdrukken).
Uitzonderingen
Als je door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar 't Poorthuis kan gaan, kan je een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Dit vraag je telefonisch aan.
Meer info
IDENTITEITSKAART GESTOLEN OF VERLOREN?
- Is je identiteitskaart verloren of gestolen? Dan vraag je een nieuwe identiteitskaart aan bij Stad Peer en ontvang je tijdelijk een verliesattest.
- Dit is niet van toepassing voor niet-Belgen, zij gaan in beide gevallen naar de Politie.
Bij aangifte van verlies of diefstal wordt de eID onmiddellijk geannuleerd en worden de elektronische functies ingetrokken. Dit is om misbruik te voorkomen.
Wordt de verloren of gestolen kaart teruggevonden dan kan/mag je deze niet meer gebruiken. Deze kaart lever je in bij Stad Peer.
Heb je deze dringend nodig? Dan vraag je een nieuwe identiteitskaart aan via spoedprocedure.
GEBRUIK VAN CERTIFICATEN
Als je gebruik maakt van de certificaten op de identiteitskaart (vb. aanmelden bij overheidsdiensten, digitale handtekeningen plaatsen), ga je akkoord met de algemene voorwaarden voor deze dienstverlening. Je kan hieronder de algemene voorwaarden raadplegen. Als je je op een later moment bedenkt, kan je steeds vragen om je certificaten opnieuw in te trekken.