Europese middelen voor 4 Limburgse Hoppinpunten

Gepubliceerd op: vrijdag 26 februari 2021
Het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) kent 736.789 euro subsidie toe voor de realisatie van vier Hoppinpunten in Limburg. De Hoppinpunten komen in Hasselt, Houthalen-Helchteren, Peer en Pelt. Ze liggen allemaal in de onmiddellijke omgeving van de Noord-Zuidverbinding.

Netwerk van hoogwaardige Hoppinpunten

Hoppinpunten, de nieuwe term in Vlaanderen voor mobipunten, zijn plaatsen waar je eenvoudig kunt overstappen van het ene vervoermiddel op het andere. De verschillende vervoersmogelijkheden worden daarbij niet langer beschouwd als elkaars concurrent, maar als complementair. Dat geldt voor het openbaar vervoer en deelsystemen maar ook voor de eigen fiets of zelfs auto.

“Hoppinpunten maken de vlotte overstap van het ene op het andere vervoermiddel aantrekkelijk. Die combi-mobiliteit geeft ons meer keuzemogelijkheid voor onze verplaatsingen. Wie geen eigen wagen ter beschikking heeft, krijgt meer vervoerskeuzes. Wie wel een wagen heeft, wordt er minder afhankelijk van. Dat zorgt voor minder files. Op een Hoppinpunt kan je immers elk moment van de dag gebruik maken van een deelsysteem”, zegt gedeputeerde Bert Lambrechts. 

Een Hoppinpunt is een toegangspoort tot het nieuwe openbaarvervoersnetwerk Basisbereikbaarheid dankzij toegankelijke en veilige halte(s). Om het duurzaam ‘hoppen’ te stimuleren, bieden de vier Hoppinpunten ook deelsystemen aan. De deelmobiliteit focust voornamelijk op fietsen, maar ook elektrische deelauto’s krijgen een plaats op elk Hoppinpunt. Er is een ruime parkeerplaats om je auto achter te laten en ook je fiets kun je veilig stallen. Elk Hoppinpunt heeft een overdekte fietsenstalling en er zijn op elk mobipunt ook een aantal fietskluizen voor elektrische fietsen. Digitale infoborden helpen je om op elk moment snel en gemakkelijk de vervoerskeuze te maken die jou het beste uitkomt. De Hoppinpunten krijgen in heel Vlaanderen dezelfde stijl, zodat ze voor iedereen herkenbaar zijn.

“Met ‘Hoppin’ steekt Vlaanderen alle beschikbare mobiliteitsoplossingen in één herkenbaar jasje, komende jaren wordt er gewerkt aan herkenbare Hoppinpunten in het straatbeeld. Deze legislatuur maak ik meer dan 100 miljoen euro vrij voor zo’n 1000 vervoersknooppunten verspreid over Vlaanderen. Limburg en onze Limburgse lokale besturen hebben hier de unieke kans om op vlak van mobiliteit een voorsprong te nemen door hierop in te zetten en volop gebruik te maken van deze subsidies die ik voorzien heb. Onder het mobiliteitsmerk ‘Hoppin’ komt er ook een website, een app en een mobiliteitscentrale. ‘Hoppin’ geeft op die manier de pendelaar alle vrijheid om gebruik te maken van verschillende vervoersopties zoals bus, (e-)fiets en deelsystemen en ze te combineren”, duidt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit.

Netwerk langs drukke verkeersas

De vier Hoppinpunten komen aan de stations van Kiewit (Hasselt) en Neerpelt (Pelt), op het John Cuppensplein in het centrum van Houthalen en in de Stationsstraat (N73) in Wijchmaal (Peer). Ten laatste eind 2022 moeten de Hoppinpunten klaar zijn.

Daarnaast legt AWV Limburg in dezelfde periode nog een Hoppinpunt aan in Hechtel-Eksel en in Overpelt (Pelt). Op korte termijn ontstaat er dus een netwerk van hoogwaardig uitgeruste Hoppinpunten rond de Noord-Zuidverbinding.

Samenwerking tussen overheidsniveaus

De Europese overheid lanceerde eind 2019 via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) een oproep om projecten in te dienen gericht op mobipunten van minstens regionale schaal.

Die oproep kwam er op een ogenblik dat de Limburgse Vervoerregio nog in de opstartfase zat. “Na overleg met verschillende actoren werd beslist om vanuit het provinciebestuur toch een projectvoorstel in te dienen, voor de realisatie van meerdere mobipunten op de Noord-Zuidas tussen Hasselt en Pelt. Op die manier draagt het project ook bij tot het verduurzamen van de mobiliteit op deze drukke verkeersader”, aldus gedeputeerde Bert Lambrechts.

“Het maximale EFRO-subsidiebedrag per projectvoorstel bedraagt 750.000 euro. Met 736.789,20 euro steun zitten deze Hoppinpunten dicht tegen het maximumbedrag.”

Het Europees Fonds subsidieert hiermee 40 % van de totale kostprijs. Het provinciebestuur betaalt 20 %, goed voor 368.394,60 euro. De deelnemende gemeenten betalen telkens de resterende 40 % van de kostprijs voor het Hoppinpunt op hun grondgebied.

Dubbelslag

Gedeputeerde Lambrechts beklemtoont ook dat het binnenhalen van deze Europese steun niet alleen goed is voor de vier deelnemende gemeenten. “Eigenlijk slaan we een dubbelslag. Ten eerste realiseren we een quick-win voor de uitrol van basisbereikbaarheid op de belangrijke Noord-Zuidas in Limburg. Ten tweede zie ik als covoorzitter van de Vervoerregio deze Europese middelen ook als een belangrijk extra budget voor onze Vervoerregio. Indirect hebben alle gemeenten in onze vervoerregio hier baat bij.”

Hoppinpunt Peer Wijchmaal

Het Hoppinpunt in Peer komt op een bijzondere locatie, namelijk aan de oude stationsomgeving in Wijchmaal. Op deze locatie kruisen de fietssnelweg en de N73, twee belangrijke fietsverbindingen. Stad Peer kiest er dan ook bewust voor om dit mobipunt volledig in te richten op maat van de fietser.

Een ruime overdekte fietsenstalling, fietskluizen, een droogcabine en lockers zorgen voor meer comfort voor de fietsers. Ook goed nieuws voor wie met een elektrische fiets rijdt: het Hoppinpunt wordt uitgerust met laadpunten, dus geen zorgen over een platte batterij.

Burgemeester Steven Matheï: “Door de uitstekende ligging in een mooie groene omgeving, is het ook een bijzondere ontmoetingsplaats voor de reiziger, recreant, pendelaar en toerist. Heb je al heel wat kilometers in de benen? Dan is het een mooie plek in het groen om even tot rust te komen. Pluspunt: het Hoppinpunt vormt ook een ideale aansluiting op de wandelomgeving van Bosland.

Is je bestemming toch wat te ver om volledig met de fiets te doen? Aan het mobipunt kun je je fiets stallen in een overdekte fietsenstalling en maak je vlot de overstap naar andere duurzame vervoersmogelijkheden. Het Hoppinpunt zal mooi ingebed worden in de omgeving en zal een grote meerwaarde betekenen voor de mobiliteit in Peer. Met al deze troeven zal het mobipunt vast en zeker uitgroeien tot een herkenbare en betekenisvolle plek in Peer.”