Gepubliceerd op:
donderdag 3 november 2022
Cybercriminelen sturen je soms een valse sms, e-mail of bellen je op om je vertrouwelijke gegevens te pakken te krijgen. Wil je weten of een bericht betrouwbaar is? Doe deze 8 checks!
- Komt het bericht onverwacht?
Krijg je zonder reden een bericht van iemand met een onverwachte vraag? - Is het bericht te mooi om waar te zijn?
Zomaar een reis gewonnen of gratis pretpark tickets? Dan is het waarschijnlijk bedrog ... - Vraagt iemand persoonlijke gegevens?
Een officiële instantie zal je nooit per e-mail of telefoon naar je wachtwoord of bankgegevens vragen. - Is het bericht dringend?
Zegt het bericht dat je iets meteen moet doen? - Ken je de afzender?
Komt het mailtje van een vreemd e-mailadres? Of staat de naam van het bedrijf er niet in? Let op! Ook echte e-mailadressen kunnen misbruikt worden om zulke mails te sturen - Naar waar leidt de link?
Wil je achterhalen waar de link naartoe leidt? Zweef met je muis over de link en ontdek de volledige url. - Word je persoonlijk aangesproken?
Mails die beginnen met beste, mevrouw, meneer ... zijn vaak niet te vertrouwen als ze niet gevolgd worden door je naam. - Bevat het bericht veel taalfouten?
Ook taalfouten of vreemde zinsconstructies kunnen wijzen op een verdacht bericht.
Gephisht! Wat nu?
- Deelde je je bankgegevens?
Bel Cardstop via 078 170 170. Vraag aan de bank om je rekening of bankapp te blokkeren. - Denk je dat iemand je wachtwoord heeft gekraakt?
Verander het zo snel mogelijk. - Is er geld van je rekening gestolen?
Dan kan je altijd klacht indienen bij de politie. - Meld het bericht via verdacht@safeonweb.be
Meer weten?
Surf naar www.safeonweb.be en www.mediawijs.be/cybersecurity.